De piloot van vlucht 1380 van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Southwest Airlines moest afgelopen dinsdag een noodlanding maken na een explosie van de motor.

De romp van het toestel werd doorboord door brokstukken, er werd een raam weggeblazen en de druk in de cabine van het vliegtuig viel weg. Een vrouw kwam om het leven.

De piloot Tammie Jo Shults vloog vroeger gevechtstoestellen voor de Amerikaanse luchtmacht en loodste het toestel dat onderweg was van New York naar Dallas naar het vliegveld van Philadelphia.

Tijdens het incident vielen de zuurstofmaskers vanuit het plafond was te zien in een Facebookbericht van Marty Martinez, een passagier op de vlucht.

oxygen mask airline passengers bobbie laurie twitter marty martinez facebook

Foto: Bobby Laurie/Twitter; Marty Martinez/Facebook

Tv-presentator Bobby Laurie die eerder werkte al  steward deelde een van de foto's van Martinez op Twitter en wees er daarbij op dat mensen hun mond én neus moeten bedekken met het zuurstofmasker bij noodsituaties.

"MENSEN: Luister naar het cabinepersoneel!", schreef Laurie. "BIJNA IEDEREEN op deze foto van @SouthwestAir #SWA1380 van vandaag draagt zijn masker VERKEERD."

Waarom je zuurstof nodig hebt als de luchtdruk wegvalt in de vliegtuigcabine

Vliegen op grote hoogte met een gat in het toestel is gevaarlijk en dat is nog mild uitgedrukt.

Vanaf 4.500 meter hoog beginnen mensen moeite te krijgen met ademhalen en genoeg zuurstof in hun bloed te houden. Ze kunnen binnen een paar minuten het bewustzijn verliezen - dat wordt hypoxie genoemd.

Symptomen van hypoxie zijn "misselijkheid, angst, tunnelvisie, hoofdpijn, vermoeidheid, duizeligheid, wazige blik, tintelingen en verwardheid", stelt de Aircraft Owners and Pilots Association (AOPA).

Het probleem is niet het percentage zuurstof in de lucht - dat blijft tot 20.000 meter redelijk stabiel op 21 procent - maar het wegvallen van de luchtdruk.

oxygen mask airplane flight emergency shutterstock_488518795

Foto: De juiste manier om een zuurstofmasker te dragen tijdens een noodsituatie aan boord. Bron: Shutterstock

Met wegvallende druk vermindert de luchtdichtheid en komt er niet genoeg zuurstof in het bloed. Dat probleem wordt verholpen door een stroom van 100 procent zuurstof, maar dan moet je het masker wel op de juiste manier dragen en gebruiken.

Als je niet zowel je mond als je neus bedekt, krijg je mogelijk alsnog te weinig zuurstof in je bloedbaan en loop je het risico je bewustzijn te verliezen.

Het juist dragen van een zuurstofmasker kan je het leven redden - en dat van de mensen om je heen

Volgens berichten van passagiers aan boord ging het bij de vlucht van Southwest mis op bijna 9.500 meter hoogte.

Pilote Shults liet het toestel snel dalen naar een hoogte van zo'n 3.000 meter, blijkt uit vluchtgegevens van FlightRadar24.com en wist het 12 minuten nadat het noodgeval was gemeld aan de grond te zetten.

Volgens een grafiek van de AOPA, een organisatie voor vliegtuigbezitters en piloten, hadden de passagiers ongeveer 30 seconden om hun masker op te zetten.

hypoxia time useful consciousness chart aircraft owners pilots association aopa

Foto: Aircraft Owners and Pilots Association

De zuurstofstroom is cruciaal bij noodgevallen, omdat passagiers die het bewustzijn verliezen zichzelf niet kunnen evacueren. En als er ook sprake is van vuur of rook dan kan een bewusteloze buurman het verschil betekenen tussen leven en dood. Daarom zijn de maskers zo ontworpen dat ze onmiddellijk kunnen worden opgezet.

Het script voor veiligheidsinstructies van Southwest dat op Quizlet na te lezen is toont aan dat passagiers de juiste aanwijzingen krijgen voordat het vliegtuig opstijgt:

"Als het nodig is, vallen er vier zuurstofmaskers uit het compartiment boven u. Om de zuurstofstroom te activeren trekt u aan het masker totdat het plastic buisje volledig is uitgerekt. Plaats het masker over uw mond en neus en haal normaal adem.

Maak het masker vast met de elastieken band. Hoewel er zuurstof doorheen stroomt, mag de plastic zak niet worden opgeblazen. Hou het masker op totdat het personeel aangeeft dat het niet meer hoeft. Als u reist met kinderen of andere mensen die speciale hulp nodig hebben zet u eerst uw eigen masker op."

Southwest heeft nog niet gereageerd op vragen van Business Insider over het gebruik van zuurstofmaskers aan boord van vlucht 1380.

De National Transportation Safety Board gaat onderzoek doen naar het incident.

Hoewel vliegangst regelmatig voorkomt, is het veel veiliger om met het vliegtuig te reizen dan met de auto.

De vrouw die dinsdag om het leven kwam bij de vlucht van Southwest Airlines was het eerste dodelijke slachtoffer aan boord van een Amerikaanse toestel in meer dan negen jaar.